BBQ Nerds

Barbecueën en type 1 diabetes

  • By Peter
  • 2 juni 2021
  • 0
  • 547 Views

Van ons 3en heeft Peter de type 1 diabetes wat een genetische bepalende ziekte is en dus wat anders dan type 2 diabetes waarmee het vaak vergeleken word. De insuline in zijn lichaam word bijna niet of helemaal niet meer aangemaakt en daarvoor moet hij insuline spuiten en moet hij weinig koolhydraten en suikers eten of drinken. Vooral dat laatste binnenkrijgen is in de barbecue wereld lastig maar je moet soms ook kunnen genieten en blijven leven en zijn er dus uitzonderingen voor. Een reden dat Peter heel vaak de bbq aan heeft wat prima met een type 1 diabetes zou moeten kunnen mits je het goed voorbereid en je aan bepaalde richtlijnen gaat houden. Hier geeft Peter enkele tips hoe hij zelf het graag ziet en dit voor hem prima werkt om zo zijn waarden stabiel te houden zonder extra insuline te spuiten.

 

1. Het vlees

Kies voor mager vlees, kip of juist voor een vettere soort vis. Er zijn vele vlees soorten wat je prima kan eten zoals een entrecote, een ossenhaas of denk aan gamba’s. Koop vooral je vlees NIET bij een supermarkt, hier is altijd veel suiker en water aan toegevoegd/ingespoten en waarschijnlijk nog meer rommel om het beter te laten smaken dan de kwaliteit eigenlijk is. Dus ook voor mensen zonder diabetes is het beter om het vlees in de supermarkt te vermijden want je krijgt alleen maar meuk dan kwaliteit voor je geld.

Ga ook niet voor het biologische vlees van een supermarkt want dit heeft vaak alleen met de voeding te maken maar de antibiotica of suiker en water in je vlees zit er als nog in.

Ga dus naar een goede slager of koop je vlees bij vleesvanons.nl want hier verkopen ze traceerbaar vlees zonder toevoegingen in je vlees. Hun dieren krijgen natuurlijke voeding en geen antibiotica als voorbeeld. Ook bij goede slagers zal je dit soort vlees kunnen vinden maar de prijs zal wel wat hoger zijn.

Lijst met voorbeelden van mager rundvlees:

  • Tournedos
  • Lende biefstuk
  • Ossenhaas
  • Rosbief
  • Runderlappen

Lijst met voorbeelden van mager varkensvlees:

  • Varkenshaas
  • Varkens mignonnette
  • Fricandeau
  • Hamlappen
  • Varkenskoteletten (zonder vetrand)

Lijst met voorbeelden van vette vis:

  • Forel
  • Zalm
  • Schol
  • Makreel
  • Gamba

 

2. Koop niets kant en klaar maar fix het zelf

Wat brood met wat knoflooksaus of pindasaus is de klassieker die elke Nederlander wel kent maar als diabeet weet je als geen ander dat dit een absolute ‘no go’ is om te eten. Heb jij zelf als eens een knoflooksaus of pindasaus gemaakt? Probeer het eens en je zal zien dat je waarden hierdoor minder snel omhoog gaan dan de kant en klare meuk die je normaal koopt. Doe er een volkoren stokbrood bij en je kan dit prima eten mits je het met mate eet natuurlijk ;).

Daarnaast is dit niet alleen voor een diabeet maar voor iedereen want al die suikers in die sauzen is voor niemand goed. Zelf maken is ook nog eens vrij eenvoudig, het kost alleen wat tijd wat blijkbaar niemand tegenwoordig meer heeft.

Maak thuis eens een frisse salade of juist een huzarensalade want dit maken is helemaal niet lastig en binnen een paar minuten geregeld. Knoflook saus is heel eenvoudig te maken zoals Eefke kookt hier laat zien (en de suiker kan je weglaten, is helemaal niet nodig). Ook zelf Mayonaise maken is heel simpel en het internet staat vol met recepten om al die sauzen zoals pesto, sambal mayo of salades die je gemakkelijk zelf kan maken. Op die manier kan jij er juist zelf voor zorgen dat je sauzen geen of weinige suikers, koolhydraten en slechte vetten bevatten.

Check hier onze recepten van sauzen welke Peter (met mate) wel eens eet:

Gebruik ook niet te veel saus want je moet het vlees wel proeven!

 

3. porties

Zelf ga ik niet zeggen hoeveel gram je per soort mag hebben want dit bepaal jij zelf. Bedenk wel dat je bijvoorbeeld beter 2 goede stukken vlees, kip of vis naar binnen kan schuiven dan 5 kleine minder lekkere stukken op eet. Hiermee bedoel ik wat de diëtist waarschijnlijk wel geadviseerd heeft om deze stukken vlees weer in kleine stukken te snijden, dit zodat het lijkt dat je meer vlees hebt. Doe dit niet want hierdoor zijn je stukken vlees te klein om op de barbecue te leggen en dan krijg je 5 kleine stukken rubber in plaats van een sappig mals stuk vlees.

Hou het dus dan op 2 of 3 normale grote stukken vlees of deel je vlees met 1 of meerdere personen zodat je van meer soorten vlees, kip of vis kan genieten. En bij barbecueën is het ook algemeen bekend dat je altijd net iets te veel eet en dit is niet erg want het is en blijft barbecueën en het belangrijkste is dat je van het leven moet genieten.

 

4. groenten en fruit

In de wereld van het barbecueën draait het niet alleen om vlees maar groenten of fruit zijn ook echte toppers van de grill. Een echte topper is bij Peter de champignon gevuld met een klein beetje kruidenboter maar een groentespies met aubergine, paprika en asperge hoeven ook niet te ontbreken. Zo zijn er talloze manieren om een groentespies te maken en te variëren, leef je uit!

Ondanks dat fruit niet altijd even goed is kan je bij het toetje beter een watermeloen of een stuk verse ananas gebruiken dan het ijs uit de vriezer wat vol zit met slechte suikers. Overdrijf niet met het fruit maar een klein beetje verwerkt in een gerecht zal zeker goed smaken.

Probeer eens een halve ananas ring te grillen en deze in stukjes te snijden met wat kwart en blauwe bosbessen en rustig aan doen met de ananas.

 

5. Drinken

Te veel alcohol is niet goed, dat is niet alleen voor een diabeet maar ook in het algemeen voor elke mens. In een situatie van een barbecue is het prima om een pilsje of een glas wijn te nemen tijdens het eten, wissel wel eens af met wat water of een cola zero om nog genoeg te kunnen genieten van het eten en de avond zelf ;).

 

6. tussendoortjes

Het is lastig om tijdens het wachten van die stokbrood af te blijven. Ga voor die tussentijd bijvoorbeeld dan voor een carpaccio of goedkoper kan het ook noten, komkommer of een salade zijn. Peter gaat stiekem vaak toch voor de stokbrood, neem in dit geval dan een volkorenbrood in plaats van de witte variant en koop je brood bij een bakker en niet de supermarkt.

 

Een barbecue is om te genieten, geniet dus ook en wees niet al te strikt voor jouwzelf maar maak het ook niet te bont.
-Peter Rutgers BBQ Nerds

 

Diabetes en barbecueën

Hier enkele BBQ Recepten met mager vlees, vis of kip.

0/5 (0 Reviews)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *